تجهيزات پزشكي تجهيزات پزشكي .

تجهيزات پزشكي

اتوكلاو دندانپزشكي و انواع كلاس آنها

دستگاه اتوكلاو دندان يكي از مهم ترين تجهيزاتي است كه بايد در مطب دندانپزشكي باشد، اين دستگاه با استفاده از تحت فشار گذاشتن بخار آب و حرارت بالا براي استريل كردن ابزار دندانپزشكي به كار ميرود.

قسمت اصلي اتوكلاو ها محفظه آن ها است كه ابزار براي استريل درون آن قرار ميگيرند و از ديگر اجزاي اتوكلاو ميتوان به بويلر كه وظيفه آن بخار كردن آب و فرستادن آن به داخل جمبر(محفظه) است، شير برقي ها، مخزن آب تميز و كثيف و ديگر اجزا اشاره كرد.

انواع كلاس اتوكلاو دندانپزشكي

اتوكلاوهاي دندانپزشكي داراي سه نوع كلاس هستند كه در ادامه به آنها ميپردازيم:

1. اتوكلاو كلاس N : اين مدل از اتوكلاو قابليت ضدعفوني كردن تجهيزات پوشش دار را ندارد.اين مدل ميتواند ايزار بدون حفره و بدون پوشش را استريل كند.اتوكلاو هاي كلاس N در حجم هاي 11-22-44 ليتري موجود ميباشد.

2. اتوكلاو كلاسS : اين مدل هم براي ابزار هاي جامد ميباشد با اين تفاوت كه هم براي وسايل پوشش دار و هم براي بدون پوشش استفاده ميشود،اين اتوكلاو داراي سيكل خشك كن هم ميباشد.

3. اتوكلاو كلاس B : در اين مدل علاوه بر كارايي كه در كلاس هاي N و S است استريل لوازم پارچه ام هم امكان پذير است،اين كلاس داراي پمپ وكيوم ميباشد كه تا حدود -0.9 بار خلا ايجاد ميكند . قيمت اتوكلاو دندانپزشكي كلاس بي نسبت به ديگر كلاس ها گران تر است.

دنتاطب : تمام دندانپزشكان موظف هستند امروزه از كلاس بي استفاده كنند.

اتوكلاوها داراي سيكل هاي عمومي 121 درجه، 134 درجه و سيكل perion ميباشد همچنين داراي تست هاي:

  • نفوذ پذيري بخار B&D
  • تست نشتي بخار Vacuum Test
  • تست Helix

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۵:۰۴ توسط:مهدي مهدوي موضوع: نظرات (0)