تجهیزات پزشکی تجهیزات پزشکی .

تجهیزات پزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی و انواع کلاس آنها

دستگاه اتوکلاو دندان یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که باید در مطب دندانپزشکی باشد، این دستگاه با استفاده از تحت فشار گذاشتن بخار آب و حرارت بالا برای استریل کردن ابزار دندانپزشکی به کار میرود.

قسمت اصلی اتوکلاو ها محفظه آن ها است که ابزار برای استریل درون آن قرار میگیرند و از دیگر اجزای اتوکلاو میتوان به بویلر که وظیفه آن بخار کردن آب و فرستادن آن به داخل جمبر(محفظه) است، شیر برقی ها، مخزن آب تمیز و کثیف و دیگر اجزا اشاره کرد.

انواع کلاس اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاوهای دندانپزشکی دارای سه نوع کلاس هستند که در ادامه به آنها میپردازیم:

1. اتوکلاو کلاس N : این مدل از اتوکلاو قابلیت ضدعفونی کردن تجهیزات پوشش دار را ندارد.این مدل میتواند ایزار بدون حفره و بدون پوشش را استریل کند.اتوکلاو های کلاس N در حجم های 11-22-44 لیتری موجود میباشد.

2. اتوکلاو کلاسS : این مدل هم برای ابزار های جامد میباشد با این تفاوت که هم برای وسایل پوشش دار و هم برای بدون پوشش استفاده میشود،این اتوکلاو دارای سیکل خشک کن هم میباشد.

3. اتوکلاو کلاس B : در این مدل علاوه بر کارایی که در کلاس های N و S است استریل لوازم پارچه ام هم امکان پذیر است،این کلاس دارای پمپ وکیوم میباشد که تا حدود -0.9 بار خلا ایجاد میکند . قیمت اتوکلاو دندانپزشکی کلاس بی نسبت به دیگر کلاس ها گران تر است.

دنتاطب : تمام دندانپزشکان موظف هستند امروزه از کلاس بی استفاده کنند.

اتوکلاوها دارای سیکل های عمومی 121 درجه، 134 درجه و سیکل perion میباشد همچنین دارای تست های:

  • نفوذ پذیری بخار B&D
  • تست نشتی بخار Vacuum Test
  • تست Helix

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۵:۰۴ توسط:مهدی مهدوی موضوع: نظرات (0)